به گزارش مشرق، ما نیازمند رایزنی قوی بینالمللی هستیم. کسانی که در وزارت امور خارجه حضور دارند و با دیپلماسی ورزشی آشنا هستند میتوانند در این راه به ما کمک کنند. دیپلماسی بینالمللی فدراسیون فوتبال ضعیف است و در سطحی نیست که بتواند در AFC تاثیر بگذارد و استدلالهای قوی بیاورد. لازمه موفقیت در این پرونده مستندسازی است و این موضوع به یک دیپلماسی قدرتمند نیاز دارد. با رفت و آمدهای غیر متعارف و استدلالهای دست و پا شکسته به جایی نمیرسیم.
پیشنهاد ابراهیم شعبانلو کارشناس مسایل سیاسی و بین المللی در خصوص تاسیس ادارات دیپلماسی ورزشی و گردشگری در وزارت امور خارجه می تواند بعنوان یکی از رویکردهای عملی موثر برای تحقق و توسعه دیپلماسی ورزشی کشور باشد .
در این راستا، شکی نیست فعالیت در حوزه دیپلماسی ورزشی بدون حضور محوری و موثر وزارت امور خارجه دارای تاثیر گذاری حداقلی خواهد بود.
دیپلماسی ورزشی از دیرباز توانسته راهگشای بسیاری از مشکلات بین المللی و دوجانبه کشورهای متخاصم باشد. دیپلماسی پینگ پنگ،دو کشور چین و آمریکا را به یک تعامل حداقلی رساند و از بروز یک تنش و برخوردهای نظامی مخاطره آمیز رهانید . درمارس 1971 دو کشور هنوز روابط سیاسی با یکدیگر نداشتند و برای انجام مذاکرات برگزاری یک تورنمنت پینگ پنگ را بهانه کردند. در واقع ورزش می تواند به عنوان یک ابزار موثر و کار آمد، فضای جدی و خشک حاکم بر روابط سیاسی بین کشورها را به فضایی انعطاف پذیر تر تبدیل نماید. این مهم بخصوص در دوره ای که بسیاری از کشورهای متخاصم بر طبل ایران هراسی می کوبند، می تواند شرایط را برای اثبات حقانیت فرهنگی ایران و ایرانی بیشتر نمایان سازد.
بنابراین، با توجه به اینکه تیم های ورزشی ایران، 51 فدراسیون، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک همواره برای شرکت در رقابت های بین المللی نیاز به تعامل با وزارت امور خارجه دارند، ضرورت بررسی ایجاد یک اداره تخصصی در زمینه توسعه فعالیتهای ورزشی در نهادها و وزارت خانه های ذیربط، بیشتر احساس می گردد. موضوعی که ابراهیم شعبانلو کارشناس مسائل سیاسی پیشتر نیز درخواست آنرا مطرح کرده بود.
در این راستا، رویکرد مثبت وزیر امور خارجه توانمند کشورمان نسبت به مقوله ورزش و پیشبرد آن و همچنین وجود کارشناسان توانمند در عرصه دیپلماسی عمومی در وزارت امور خارجه که دو حوزه ورزش و گردشگری از جمله مهمترین زیر مجموعه های آن می باشند، از جمله فرصت های گرانبهایی برای تاسیس اداره دیپلماسی ورزشی و گردشگری در دوره پسا برجام می باشد.
پیشنهاد ابراهیم شعبانلو کارشناس مسایل سیاسی و بین المللی در خصوص تاسیس ادارات دیپلماسی ورزشی و گردشگری در وزارت امور خارجه می تواند بعنوان یکی از رویکردهای عملی موثر برای تحقق و توسعه دیپلماسی ورزشی کشور باشد .
در این راستا، شکی نیست فعالیت در حوزه دیپلماسی ورزشی بدون حضور محوری و موثر وزارت امور خارجه دارای تاثیر گذاری حداقلی خواهد بود.
دیپلماسی ورزشی از دیرباز توانسته راهگشای بسیاری از مشکلات بین المللی و دوجانبه کشورهای متخاصم باشد. دیپلماسی پینگ پنگ،دو کشور چین و آمریکا را به یک تعامل حداقلی رساند و از بروز یک تنش و برخوردهای نظامی مخاطره آمیز رهانید . درمارس 1971 دو کشور هنوز روابط سیاسی با یکدیگر نداشتند و برای انجام مذاکرات برگزاری یک تورنمنت پینگ پنگ را بهانه کردند. در واقع ورزش می تواند به عنوان یک ابزار موثر و کار آمد، فضای جدی و خشک حاکم بر روابط سیاسی بین کشورها را به فضایی انعطاف پذیر تر تبدیل نماید. این مهم بخصوص در دوره ای که بسیاری از کشورهای متخاصم بر طبل ایران هراسی می کوبند، می تواند شرایط را برای اثبات حقانیت فرهنگی ایران و ایرانی بیشتر نمایان سازد.
بنابراین، با توجه به اینکه تیم های ورزشی ایران، 51 فدراسیون، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک همواره برای شرکت در رقابت های بین المللی نیاز به تعامل با وزارت امور خارجه دارند، ضرورت بررسی ایجاد یک اداره تخصصی در زمینه توسعه فعالیتهای ورزشی در نهادها و وزارت خانه های ذیربط، بیشتر احساس می گردد. موضوعی که ابراهیم شعبانلو کارشناس مسائل سیاسی پیشتر نیز درخواست آنرا مطرح کرده بود.
در این راستا، رویکرد مثبت وزیر امور خارجه توانمند کشورمان نسبت به مقوله ورزش و پیشبرد آن و همچنین وجود کارشناسان توانمند در عرصه دیپلماسی عمومی در وزارت امور خارجه که دو حوزه ورزش و گردشگری از جمله مهمترین زیر مجموعه های آن می باشند، از جمله فرصت های گرانبهایی برای تاسیس اداره دیپلماسی ورزشی و گردشگری در دوره پسا برجام می باشد.